Table of Contents
Toggleلیفتراک مثل هر ماشینی دیگری بدون منبع سوخت یا انرژی کار نمی کند.انرژی لیفتراک برقی هم توسط باطری لیفتراک تامین می گردد. که تاثیر بسزایی روی عملکرد امنیت لیفتراک دارد. در این مقاله به معرفی باتری لیفتراک می پردازیم :
برای خرید لیفتراک دو گزینه وجود دارد :
1-تکنولوژی قدیمی باطری سربی – اسیدی
2-تکنولوژی جدید باطری لیتیومی
باطری سربی- اسیدی لیفتراک دو کارکرد متفاوت دارد برای اینکه هم انرژی تامین می کند و هم کانتر بالانس (شیر متعادل کننده)لیفتراک را تنظیم می کند.باطری سربی – اسیدی از یک هسته کابل . محفظه تشکیل شده است که یک مایع الکترولیتی اسید سولفوریک و آب را در خود نگه داشته است .
هر باطری سربی -اسیدی شامل لایه هایی از سرب اسفنجی و دی اکسید سرب است که به صورت متناوب روی هم قرار گرفته اند.هنگامی که مایع الکترولیتی بار دار شده با این لایه تماس برقرار می کند که یک عدم تعادل الکترونی بین لایحه ها ایجاد می کند.الکترون ها از لایه اسفنجی با بار منفی به لایه یدی اکسید سرب باز مثبت می روند تا عدم تعادل را اصلاح کنند.اضافه شدن الکترون ها به دی اکسید سرب آن را تبدیل به سولفات سرب می کند که انرژی الکتریکی ایجاد می کند که از باطری به لیفتراک منتقل می شود که این روند را تخلیه شدن باطری لیفتراک می نامند.
هنگام تخلیه شدن باطری و تبخیر مایع الکترولیتی توسط گرمای ایجاد شده فعل و انفعال شیمیایی گازهای جانبی مانند گاز هیدروژن و اکسیژن ایجاد می شوند.که از سرپوش تهویه باطری لیفتراک خارج می شوند.و دونوع باطری سربی – اسیدی وجود دارد: 1)باطری سربی – اسیدی دیسکس .2)باطری سربی – اسیدی تیوپی
این دو نسخه فقط یک تفاوت عمده در طراحی دارند که مربوط به قطب بار مثبت است .قطب بار منفی در همه باطری های سربی – اسیدی به شکل دیسک صاف است .باتری سربی – اسیدی دیسکی،قطب مثبتی به شکل دیسک صاف دارد که از چسباندن دی اکسید سرب فعال به یک تور سیمی ساخته می شود.شارز سریع با این دیسک ممکن نیست باید بدون وقفه شارژژر شود و نیاز به شارژ هفتگی دارد.
اما باطری سربی – اسیدی تیوپی از یک قاب با ستون های عمودی تشکیل شده است که با یک نوار فلزی معمول تجهیزات برقی متصل است.طراحی تیوپی مواد فعال را کنار هم نگه می دارد و تور سیمی فشار می دهد.مایع الکترولیتی در تیوپ ها اسفنجی و غیر رسانا قرار دارد که روی ستون ها گذاشته شده اند.ترکیب ستون ها ،دی اکسید سرب تیوپ ها و نوار فلزی یک دیسک مثبت ایجاد می کند که می تواند شارژ سریع را امکا پذیر کند.این مدل هم به شارژ نیاز دارد.
برای شارژ باتری سربی – اسیدی شارژر های صنعتی مورد نیاز می باشد چرا که سرعت بالا و بدون کم کردن عمر باطری آن را شارژر می کنند.در عین اینکه مراقب بالا رفتن حرارت یا میزان شارزر باطری هم هستند می توانید شارژرتان را طئری تنظیم کنید تا ولتاژ،زمان شارزر ،آمپر و ضریب شارژ باطری را کنترل کنید تا عمر باتری بیشتر شود.بعضی از شارژر ها چرخ دارند که امکان جا به جایی آن ها را فراهم می کند در حالی که سایرین در یک مکان ثابت نگهداری می شوند.
شارژ کردن این نوع باطری در زمان مناسب شخصی ،عادت خوبی نیست برای اینکه باطری باید در زمان های خاص و تا میزان خاصی شارژ شود .باطری لیفتراک فقط باید پس از اینکه به زیر 30% رسید شارژر شود تا دیسک ها سالم باقی بمانند.کم یا زیاد شارژر کردن باطری صنعتی به شدت روی عمر آن تاثیر می گذارد.انتخاب شارژر مناسب برای باطری هم کمک میکند تا بازگشت از سرمایه بالاتری داشته باشد .
لیفتراک ها معمولا در آب و هوای نامساعد کار می کند پس باید باطری در زمان کار را در نظر گرفت .نگه داشتن باطری در دمای زیر 45 درجه سانتی گراد عمر باطری را طولانی می کند .اطمینان حاصل کنید که هوای کافی اطراف باطری جریان دارد تا به خوبی خنک شود .